Köpenhamns metro
Tunnelbanesystemet i Köpenhamn – Köpenhamns Metro – är uppbyggt av två linjer med totalt tjugotvå stationer. Tågen i tunnelbanan går utan förare, då hela systemet är automatiskt, från 05:00 på morgonen till midnatt. Det går att köra tågen manuellt om problem skulle uppstå.
Köpenhamns metro, som har drygt en miljon passagerare i veckan, avgår med två till sex minuters mellanrum. Anledningen till att tågen kan gå så ofta är för att de är förarlösa. På de mest trafikerade linjerna används S-tågen.
Metrons två linjer har dubbelspår i båda riktningarna som är 20,2 kilometer långa. Knappt nio av dessa är i tunnel. För de som flyger till Köpenhamn finns en station vid Kastrups flygplats. Metron ansluter till så väl Öresundståg som regionaltåg samt S-tåg vid ett flertal stationer.
Tågen i Köpenhamns metro har med sina 39 meter 96 sittande passagerare samt 204 stående. Den högsta farten tågen kommer upp i är 80 km/h.
1992 lades det fram en rapport om framtidens transporter i staden, och metron är delvis ett resultat av detta. I samband med att Öresundsbron klubbades igenom ville politikerna utveckla området Ørestad, ett område som inte hade några pendeltågsstationer. Konstruktionen av Köpenhamns metro började redan 1997, men de första linjerna invigdes inte förrän hösten år 2002. Den senaste linjen att tas i bruk, mellan Lergravsparken och Lufthavnen, invigdes så sent som hösten år 2007.